Crònica del ple del mes de maig

El darrer ple del consistori d’Artés es va iniciar amb l’aprovació per unanimitat de la denominació del carrer Matacans i de la plaça de la Font fruit d’un procés participatiu. Des de la CUP vam expressar la nostra alegria pel compliment de la moció presentada per nosaltres i aprovada en un ple anterior, i per la realització d’un procés participatiu tal i com havíem proposat. Tanmateix, des del nostre parer, aquest procés no ha estat el més adequat ja que hi ha hagut molt poc rigor tècnic i poca difusió. Des de CiU, també van criticar el poc rigor tècnic i van proposar que el nom que va quedar segon en la tria del carrer s’utilitzi per nomenar un altre carrer. Des de l’equip de govern es va dir que era el primer procés participatiu d’aquest tipus i que en els propers hi hauria més participació.

El següent punt en l’ordre del dia va ser l’aprovació inicial, per unanimitat, del projecte de canalització del tram final de connexió amb carrer Lleida per tal d’allargar la canalització i allunyar-la del carrer Lleida.

A continuació es va tractar el tema de la classificació de les propostes del concurs del servei jardineria. Es va aprovar amb els vots afirmatius de l’equip de govern i les abstencions dels grups de la oposició. Des del nostre grup varem reiterar la nostra oposició a la privatització dels serveis públics i la conseqüent necessitat de municipalitzar-los.

D’altra banda l’aprovació inicial de l’estudi bàsic de seguretat del projecte de consolidació de la base del torrent es va aprovar per unanimitat. Tot i així, el nostre grup (com el de CiU) va destacar que havia hagut una manca de coordinació de l’equip de govern amb els serveis tècnics, que es procurés que no hi hagués duplicitat de factures i que des del govern es vetllés per no repetir situacions semblants.

La única moció presentada al ple va ser la MOCIÓ DE SUPORT A LA CAMPANYA DE BOICOT, DESINVERSIONS I SANCIONS (BDS) contra Israel, en motiu del 65è aniversari de la Naqba Palestina, recordant la neteja ètnica del poble palestí en mans de l’Estat d’Israel iniciada el 1948, com a conseqüència de la qual més del 70% de la població indígena va haver de marxar de les seves llars per convertir-se en refugiats.

Aquesta és una moció presentada pel nostre grup però acceptant unes esmenes proposades per l’alcalde per facilitar la seva aprovació. D’aquesta manera la moció es va aprovar amb 7 vots afirmatius i 6 abstencions del grup de CIU i de Maria Àngels Crusellas (PxA). Així l’Ajuntament d’Artés és el 1r ajuntament del país a adherir-se a la campanya internacional pel Boicot, les Desinversions i Sancions contra l’Estat d’Israel fins que aquest estat reconegui el dret a l'autodeterminació del poble palestí i acati el Dret Internacional.

D’aquesta manera, l’Ajuntament es compromet a no establir cap tipus de conveni ni tracte acadèmic, cultural, polític o esportiu amb empreses, institucions o organitzacions, internacionals o nacionals, que extreuen un benefici econòmic o polític de la violació dels drets palestins i també a recolzar qualsevol campanya, que promogui un col•lectiu o entitat del nostre municipi, la destinació de la qual sigui donar a conèixer la situació del poble de Palestina. Alhora des de la CUP varem deixar clar que tot i que a la moció finalment aprovada no plantejava explícitament la realització d’un boicot comercial (excusant-se en qüestions legals), si l’Ajuntament volia podia aplicar-lo. Per la seva banda CiU va expressar que no volia trencar relacions amb cap poble del món, i que era una fet que no tocava en l’àmbit municipal.

El darrer punt del ple va ser els precs i les preguntes. Abans d’això, l’alcalde va informar de la situació de la portada d’aigües “bones” al poble arran d’unes reunions amb l’Agència Catalana de l'Aigua (ACA). Va dir que l’ACA preveia que en breu tindríem ja les obres finalitzades però que per qüestions de robatoris de material ens haurem d’esperar fins a finals d’any. També va parlar la regidora d’Educació en relació a la carta que havia rebut de part de les professores de l’Escola Bressol. Va llegir la carta i aquesta deia que el grup convergent havia fet un ús polític i indegut de una carta anterior que les professores havien enviat a l’Ajuntament, respecte a l’acomiadament d’una professora (en la seva publicació Parlem-ne). Apart de la carta, la regidora va afegir que no creia que el moment en que s’obra el procés de matriculació a les escoles fos el millor per a treure l’article convergent. La regidora de Promoció econòmica va informar sobre la situació de l’arribada de la fibra òptica al polígon d’Artés. Va dir que l’obra ja estava finalitzada i que hi havia dues maneres de comercialitzar-la. La primera manera era fer-ho de manera pública o bé l’ajuntament directament o a través de la Generalitat. Aquesta opció té el problema que és complicat i que la Generalitat encara no sap com ho farà a nivell tècnic. La segona opció es privatitzar el servei. L’inconvenient d’aquesta opció és que hi ha un període en que no es podria fer degut a una clàusula del fons FEDER (via per la qual es va finançar l’obra), i per tant hauríem d’esperar per a poder cobrar un cànon per l’explotació.

Per la nostra part varem aprofitar el torn de precs i preguntes per recordar diverses qüestions pendents: l’informe de la situació econòmica de les escoles municipals de Música i Bressol, la retirada del Monument franquista (la moció es va aprovar ara fa gairebé un any), la realització per part de SOREA dels anàlisis d’aigua periòdics, la realització d’un anàlisi de l’aigua del Purgatori, el compliment de diversos acords (aprovats en diverses mocions) relacionats amb el Dret a l’Habitatge digne, la comunicació als usuaris del servei de Teleassistència respecte la nova taxa del servei, la situació de la partida de serveis socials destinada a alimentació, el conveni amb Càritas, la situació de les negociacions amb el Bisbat respecte el Casal Artesenc, la situació de la Casa d’Andalusia i, finalment, la situació dels diversos processos oberts de contractació (tècnic de cultura, de serveis socials, del projecte Omple, etc.).