Crònica del ple del mes d'abril

El darrer ple del mes d’abril va ser un ple força curt, amb només set punts en l’ordre del dia. El primer punt de la sessió va ser l’aprovació de la convocatòria pel concurs de consolidació del torrent. A petició dels grups de l'oposició s'han afegit un seguit de clàusules socials al plec de condicions, com per exemple, que el 10% dels llocs de treball hagin de ser per a persones amb risc d’exclusió social. Aquestes clàusules seran requisits a l’hora de la concessió de l’obra. El resultat de la votació va ser de vuit vots afirmatius i cincs abstencions del grup de CiU, ja que no veien lògic que al fer-se una obra d’aquesta magnitud no es fes també la separació d’aigües.

A continuació es va votar la moció sobre la sobirania fiscal, presentada pel grup de CiU. Es va aprovar per unanimitat, tot i així des de la CUP vam afegir que cal una acció més pràctica i menys simbòlica, que cal ser valents i posar-ho en pràctica ja que hi ha un bon grapat de municipis (onze ajuntaments i empreses) que ho estan fent. Tot seguit es va passar a l’aprovació de les bases i a la convocatòria de subvencions a entitats pel 2013. D'aquest punt cal destacar que a partir d’ara, algunes de les festes que se celebren a Artés (Sant Antoni, Sant Joan, Correllengua i Reis) es subvencionaran directament des de la partida de festes dels pressupostos municipals sense que els col•lectius que les organitzen hagin de demanar-ne la subvenció. Els dos grups de la oposició vam votar afirmativament doncs aquestes bases son el resultat del treball conjunt que s'ha realitzat durant les últimes setmanes.

Finalment es va passar als precs i preguntes. El primer torn de preguntes va ser per a CiU. Primerament, van criticar que la web municipal no indiqui l'import destinat al projecte Omple i també que no se’ls hagi fet partícips en l’elaboració del mateix. Des de la CUP, com a impulsors del projecte, vam respondre que estàvem d’acord en que segurament hagués estat correcte a convidar-los a treballar-hi i que a la pàgina web no hi s’especifica que el projecte Omple és un contracte menor. L'equip de govern, per la seva banda, va convidar a tots els grups municipals a participar a la tria del personal del projecte. CiU també va demanar que aprofitant les reformes a la zona de la petanca, es podrien treure els arbustos i posar un mur fins al carreró del camp de futbol. La resposta va ser que els arbustos es retallaran. Seguidament es criticà que no s’hagi informat a les entitats de les subvencions de serveis socials, i de que hi hagi tanta herba al poble. Se'ls va respondre dient que es procuraria informar a temps per una altra vegada i que estan buscant un herbicida ecològic. Una altra critica va ser que hi hagi fonts malmeses (com per exemple la Plaça Catalunya o la dels Telers). L’equip de govern va dir que hi ha un problema amb la calç de l’aigua que espatlla els mecanismes de les fonts, i que ho estudiaran de cara a l’estiu. Per acabar, el grup convergent va esmentar que davant de la Caseta encara hi ha canonades, i que al a zona de la Ronda del Torrent encara hi ha reixes que no permeten la mobilitat. El govern va al•legar un problema de descoordinació de la Brigada Municipal i l'entitat que va utilitzar les canonades, mentre que pel tema de la mobilitat, estan a l’espera d’un informe de la Diputació que és de qui depèn la situació.

En el nostre torn de precs i preguntes vam demanar sobre l'estat de la situació de la nova tècnica de Serveis Socials, del pressupost gastat en aliments fins al moment i de la situació del conveni amb Càritas. Com que la resposta tan sols va ser que el conveni encara s’havia d’elaborar, des de la CUP vam demanar poder-hi col•laborar. També vam demanar que s’instés a Sorea a realitzar els anàlisis d'aigua periòdics pertinents sota contracte i que se’ns facilités una còpia de la més actual. També que els anàlisis es facin a l'aigua del purgatori i que se’ns faciliti una còpia. Seguidament, i aprofitant que l’equip de govern ha penjat la informació sobre les despeses en sous i dietes dels regidors/es a la pàgina web municipal, vam demanar que també es detallin les retribucions de la càrrec de confiança, que les despeses es desglossin mensualment, que es detallin des de l'inici d'aquest mandat, i que s'hi incloguin els diners que es donen als diferents grups municipals.

Per acabar, també s'informà que fa escassos dies s’ha publicat un estudi del Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural de la UAB, on s’han analitzat les webs municipals de tots els municipis catalans. L’estudi comprèn 41 indicadors basats en la Llei de Bases de Règim Local i que es consideren bàsics en relació amb qui són els representants polítics, com gestionen els recursos col•lectius i quina informació i eines de participació ciutadana ofereixen. En el cas d’Artés, l’estudi conclou que el web municipal tan sols compleix el 24% d’indicadors i per tant ofereix informació insuficient als ciutadans. Amb aquesta informació es va instar a l’equip de govern a que millorés la informació de la pàgina municipal.