Crònica del ple del mes de juny: taxa de l'escola bressol, subvencions i memòria històrica

El Ple Municipal d’aquest mes de juny celebrat el passat dijous dia 21 va ser un dels més tensos dels últims mesos doncs hi havia l’aprovació de les taxes de l’escola bressol i de l’atorgament de subvencions a les entitats pels anys 2011 i 2012, punts on la CUP ens vam abstenir sent molt crítics amb el procediment en què s’han tractat aquests dos punts.

El ple s’inicià amb l’aprovació de l’acta anterior, de la xifra amb el nombre d’habitants a 1 de gener (5561) i del projecte de consolidació base del col•lector d'aigües que té un cost de 406559,43€, del qual l’Ajuntament només n'haurà d'afrontar un 5% gràcies a diferents subvencions.

El següent punt del dia fou la modificació de la taxa de l'Escola Bressol. Després d’intenses negociacions la proposta de l’equip de govern fou la d’una taxa de 130€ més 6€ pel menjador i 3'5€ pel servei d'acollida esporàdica. Aquest augment de la taxa degut, bàsicament, a la retallada de la subvenció de la Generalitat fou justificat per l’equip de govern ja que en els últims anys s'ha passat d'un dèficit d'un 36% a un 46% que representa, per aquest any, una pèrdua de 725€/alumne sobre la subvenció de la Generalitat. Aquest augment no es va veure amb bons ulls des de CiU que justificà les retallades a la falta de diners causada per la gestió dels passats governs tripartits. Així doncs, votaren en contra d’aquest augment del 37% de la taxa, tot i que en les negociacions havien fet una proposta de 125€ per aquesta taxa. Des de la CUP veiem necessari aquest augment però haguéssim volgut que anés acompanyat d'un augment de qualitat educativa i per un treball coordinat amb l’AMPA i els i les educadores que no ha existit. També ens hagués agradat que s’iniciés un treball a mig termini per tal d’establir uns preus públics dels serveis educatius municipals segons la capacitat econòmica dels usuaris en la línia dels principis d’equitat que proposa l’Associació Catalana de Municipis. Per tot això, ens vam abstenir en aquesta votació, donant via lliure a la modificació d’aquesta taxa, tot i ser molt crítics amb com s’ha desenvolupat el procés per treballar aquest tema i amb la manca d’entesa entre l’equip de govern i el principal grup de l’oposició.

Seguidament es tractà l’aprovació inicial de la modificació de la taxa de subministrament d'aigua degut a un canvi de normativa imposat pels ens superiors. La mesura comporta un petit augment del cost del servei que ofereix Sorea que ens repercutirà a tots els consumidors. Ens abstenim al igual que CiU no sense deixar de posar de relleu que l'aigua és un servei bàsic pel qual l'Ajuntament hagués pogut assumir aquest sobrecost que aquesta nova gestió comporta i, que la CUP ja fa mesos que va proposar una facturació per trams i bonificacions per als estalviadors.

L’atorgament de les subvencions per als anys 2011 i 2012 va ser el següent tema a tractar. L’equip de govern va presentar una resolució fruit de la nova ordenança que es va redactar amb la col•laboració de les pròpies entitats dins de les comissions organitzades. En la resolució corresponent a l’any 2011, però, es deixa de repartir un 22,47% dels diners pressupostats que queden com a romanent per a l’ajuntament, fet que des de l’equip de govern s’explica com diners corresponents a entitats que no van presentar la documentació. Aquest fet que encara no acabem d’entendre, doncs entenem que a cada punt de la valoració li correspondria un percentatge del total de la subvenció, ens deixà en una situació difícil, doncs les entitats necessiten els diners però el sistema final de repartiment sembla nefast. Per això ens vam abstenir (al igual que va fer CiU) deixant clar els següents punts:

- Que hi hagi entitats que no han presentat la documentació o que l'han presentada fora de termini atribuint aquest fet a la manca de relació regidors-entitats.
- Que l'atorgament que se'ns presentà no lligui amb l'acord de pressupostos (ja que presenta una retallada d'un 22'47%, doncs es deixa de pagar part del total de la partida de subvencions per deixar-lo com a romanent per a l’ajuntament)
- Que el fet de no haver volgut trobar un sistema per repartir el romanent és una falta de respecte a les Entitats artesenques.
- Que s'exclou la donació d'un 15% de les subvencions (2775€) a cooperació i solidaritat, tal com es feia cada any, amb el pretext de l'augment de la partida de serveis socials en 1500€. Així doncs, lluny d'anar a l'alça en temes socials, l'Ajuntament s'acaba estalviant 1275€.
- Que no s’ha posat fàcil a les entitats doncs al fer les reunions per valorar les puntuacions al matí, la majoria d'entitats no hi pogut participar.

Per acabar el ple es van debatre les mocions presentades pels diferents grups municipals. Primer s’aprovà per unanimitat la moció per potenciar els recursos a l'educació no universitària presentada pel GUA. En segon lloc, vam defensar la moció que vam presentar per la retirada de la simbologia franquista i per una política municipal de memòria històrica on es demana l'inici immediat dels tràmits per descatalogar el monument franquista així com tota la simbologia franquista que hi ha al cementiri per passar la decisió de què fer-ne al subgrup de memòria històrica que es crearà a partir del grup de treball del Museu Artesenc. La moció s’aprovà amb els vots a favor del nostre grup i de l’equip de govern i les abstencions de CiU.

Al torn de precs i preguntes CiU es queixà de la possibilitat que es deixi d'oferir l'activitat de Hip-Hop per no fer competència deslleial a un nou gimnàs que s’instal•larà a Artés. També demanà  per l'estat de la Cruïlla d'Entitats, pel local que Sorea té llogat als baixos de l'Ajuntament i que pel qual paguen 5300€ l'any, i posà de relleu el seu descontentament per la data i hora imposada per fer el ple extraordinari de divendres 29 de juny.

En el nostre torn vam posar de relleu que des que la CUP demanar explicacions sobre la cadència de les reunions del Consell d’Infants aquest s'ha reactivat i s'han fet totes les trobades que tocaven. Seguint en aquesta línia vam demanar quantes reunions s'han realitzat del Consell de cooperació i solidaritat, quins objectius es plantegen i si el fet de no atorgar el 15% de la subvenció de cooperació a emergències internacionals pot veure afectat un treball d’anys en defensa del 0’7% a desenvolupament pel tercer món. Esperarem la resposta al proper ple.

Sobre el Casal Artesenc, la CUP demanà quant temps més haurà d'esperar la cinquantena de persones que van anar a la reunió convocada per debatre el futur del Casal, d'ara fa tres mesos, i tota la gent vinculada a entitats que en fan ús perquè el govern expliqui què n'ha sortit de la reunió que es va dur a terme amb els representants del bisbat. Des de l’equip de govern simplement s’informa d’un nova reunió amb el bisbat programada per aquest mes de juliol. Per acabar el ple des de la CUP vam demanar si l'Ajuntament està endeutat amb Bankia, pregunta que es respongué afirmativament.

Finalment, anunciar-vos que avui divendres al matí hi ha hagut un ple extraordinari on s'ha aprovat la modificació de la taxa de l'escola de música del qual us en farem una breu crònica ben aviat!