Crònica del ple d'octubre marcat pel pacte Govern-CiU a l'hora d'aprovar unes ordenances fiscals continuistes

El passat dijous 18 d’octubre es va realitzar el Ple ordinari del mes d'octubre al consistori artesenc. El tema principal a parlar al ple era l’aprovació de les ordenances fiscals, ja que feia uns dies que s’estaven negociant entre l’equip de govern i els dos grups de l’oposició. Així doncs començà el ple amb una quinzena d’assistents i amb l’absència d’un regidor convergent.

Per iniciar el Ple es van tractar punts tals com l’aprovació definitiva del projecte consolidació base torrent (que es va aprovar per unanimitat), la rectificació de l’acord de cessió de terrenys del Institut (el resultat va ser positiu excepte les tres abstencions dels regidors de la CUP) i l’aprovació de donar-se de baixa del Consorci de la televisió digital pública (amb vuit vots a favor i les quatre abstencions de CiU). Aquí, vam expressar la necessitat d’apostar per la TV a Internet i va proposar gravar els plens municipals per passar-los per Internet, apel•lant a la transparència i a la facilitat d’informació.

Després d’aquests punts es va arribar al tema central, les modificacions de les ordenances fiscals. Aquí, primerament es van votar les diferents esmenes al dictamen proposat per l'equip de govern realitzades pels grups de l'oposició, i que com es va veure van servir per veure el pacte al qual van arribar l'equip de govern i el grup de CiU. Tot i aquest pacte ja sabut, nosaltres vam defensar les nostres esmenes:

Una pujada de l’IAE de mig punt per tal de gravar les empreses que facturen més d'un milió d'euros, doncs creiem que aquestes també han de contribuir una mica més a les finances municipals de la mateixa manera que ho estan fent les famílies. A més a més, aquest augment serviria per acostar-lo a la mitjana dels pobles veïns (rebutjada amb els vots de l'equip de govern +CiU)

Pujada del tipus de l'impost sobre increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana a un 19,5% i la inclusió d'una exempció d'aquesta taxa en cas de desnonament. (rebutjada amb els vots de l'equip de govern +CiU)

Inclusió d'una nova taxa que gravi els caixers que fan un ús de la via pública (aprovada per unanimitat)

Per contra, les esmenes proposades per CiU (i aprovades també amb els vots de l'equip de govern) van ser en la línia de la rebaixa en les propostes d'un petit augment de certs impostos que nosaltres si que compartíem (ICIO i taxa d’escombraries). L'equip de govern també va fer una esmena per tal de retirar el dictamen que canviava la taxa sobre els guals que prèviament havia presentat però que ni nosaltres ni CiU veiem amb bons ulls. A la fi, les ordenances amb la inclusió de les esmenes aprovades van ser votades i aprovades amb els vots favorables de l’equip de govern i el grup de CiU i els vots contraris del grup de la CUP (podeu consultar l'argumentació que vam donar per justificar el nostre vot negatiu aquí).

A continuació és va tractar la renúncia de la retribució extraordinària de Nadal de l’Alcalde i l’aprovació de l’acord de no disponibilitat de crèdits de la paga doble del personal municipal (ambdues es van aprovar amb la votació favorable de l’equip de govern i de CiU i 3 abstencions de la Cup). En aquest últim punt vam expressar el nostre rebuig a aquesta retallada i vam demanar a l’equip de govern si havia buscat alternatives a aquesta acció, si s’havia informat de diferents possibilitats parlant amb els sindicat i informant de que sí que existien altres vies per evitar que els treballadors perdessin la paga de Nadal.

Per acabar, i abans de passar als afers sobrevinguts, es va votar la moció en defensa del dret de les dones a decidir sobre la interrupció voluntària de l’embaràs (presentada per l’equip de govern). S’aprovà amb vuit vots a favor de l’equip de govern i de la CUP i quatre abstencions de CiU). CiU justificà la seva votació al•legant que el tema de la moció no està en l’àmbit municipal pròpiament dit, i que actuarà de la mateixa manera en les pròximes mocions que s'escapen de l'àmbit municipal. Veurem...

Als assumptes sobrevinguts s'aprovà per unanimitat el nou conveni forestal amb la Diputació de Barcelona i es va fer efectiva la renúncia del regidor de joventut, cultura i esports, Odonell Santos, de Progrés per Artés. Des d'aquí només volem mostrar el nostre respecte per aquesta decisió, tot desitjant el millor per al regidor sortint; però alhora no podem oblidar la mala gestió en aquestes regidories durant el que portem de legislatura, fet que esperem que millori amb aquest canvi.

Al torn de precs i preguntes, des de CiU es va demanar l’informe tècnic sobre el procés mortuori un altre cop, i es va preguntar sobre l’escola de música, demanat un informe i una valoració del inici del curs. La resposta de l’equip de govern va ser que ja els donarien aquesta informació. També van demanar sobre la l’enllumenat de certs carrers (Diagonal i Malla), ja que aquest carrers tenen enceses totes les faroles (i no una sí i una no com els altres carrers). La resposta va ser que s’ha modificat degut a demandes dels veïns i segons criteris tècnics que ha de demanar.

Els regidors de la CUP van preguntar sobre la correspondència de la cruïlla, ja que degut a que el Kanal està tancat no arriba el correu de les entitats que tenen allà l’apartat de correus i va fer arribar a l’equip de govern les queixes d’usuaris de la gimnàstica de la gent gran. La resposta va ser que ho tenen en compte i que s’està treballant. També vam demanar un informe sobre els diners i les accions de Serveis Socials i va fer arribar una queixa sobre l’atenció als gossos abandonats al municipi. La resposta va ser que els diners que queden a Serveis Socials es preveu gastar-los en bons d’aliments (uns 3.500 €). Pel tema dels gossos van dir que la policia local d’Artés truca a la gossera de Sallent i se’n fan càrrec, per tant,  que s’ha de trucar a la policia d’Artés en cas de trobar-se un animal abandonat.

Així doncs, i després de veure que l'equip de govern, tot i poder aprovar unes ordenances que haguessin gravat a qui més té amb la CUP (s'havia arribat a un acord per com a mínim tenir la nostra abstenció), va preferir pactar unes ordenances continuistes amb CiU. Unes ordenances en què res canvia i que es vesteixen amb l'eslògan de tenir per objectiu estimular l'economia i la creació de llocs de treball, quan realment no es farà res perquè això passi. Les ordenances no permetran un increment d'ingressos per part dels qui més tenen per, per exemple, iniciar polítiques reals per incentivar la creació de llocs de treball.