Crònica del Ple d’Octubre: mocions en defensa de la terra i dels drets dels treballadors

El proppassat 17 d’octubre va tenir lloc el Ple ordinari mensual, amb tan sols 5 assistents de públic, dels quals però, destacava la presència de dos treballadors d’ambulàncies.

De fet, des de la CUP, a instància del propi col•lectiu de treballadors varem presentar la moció de suport als tècnics sanitaris d’ambulàncies, per tal que l’Ajuntament manifesti el seu suport a la lluita dels treballadors, en defensa dels seus drets laborals, de la qualitat del servei, en contra de més retallades en hores d’ambulàncies i recursos assistencials, així com per un transport sanitari universal i gratuït per tota la població. La moció fou aprovada per unanimitat però a nosaltres ens hauria agradat que hagués estat defensada pels propis treballadors. Entenem que el ROM no ho permet però s’hauria pogut realitzar sense constar en acta, en qualsevol cas, esperem que el futur ROM així ho estipuli i permeti apropar i fer més partícips les entitats i col•lectius a la política municipal. En aquest cas però els treballadors tingueren que esperar, heroicament, al torn de precs i preguntes del final del ple (també fora d’acta), moment on exposaren la precarització que està patint el sector davant les contínues privatitzacions d’aquest servei públic.

Aquest però va ser un dels últims punts del ple. Abans s'aprovà l'expedient  de modificació  de crèdits; l'equip de govern fa un canvi de partides dins el pressupost per reemplaçar el material robat a la brigada a la qual ens abstenim. Seguidament es va debatre la bonificació sobre la llicència d'obres (ICIO) demanada pel Patronat de la Caritat i que havia estat posposada en un ple anterior. La nostra postura fou l'abstenció doncs seguim creient que aquest tipus de peticions haurien d'estar molt més justificades, sinó el que s'acaba fent és perdonar uns 3000€ en un acte de fe amb l'entitat. CiU i 3 dels membres de l'equip de govern van votar a favor aprovant la rebaixa de l'impost al entendre que l'obra és d'interès general.

A continuació es va donar compte dels futurs marcs pressupostaris i s'aprovaren dos convenis en matèria de seguretat pública i policia. Des de la CUP no veiem clara aquesta aprovació per dos motius. 1) La no capacitat d'aportar esmenes al protocol i 2) la no necessitat de pactar amb les forces d ocupació espanyoles. Tot i això el conveni s'aprovà amb els vots de CiU i de 4 dels 5 regidors de l'equip de govern.

D’altra banda des de la CUP també varem presentar la moció Països Catalans, nació completa, per tal de defensar el reconeixement de la nostra realitat nacional i treballar per la seva vertebració. En aquest sentit també s’hi demana que es reactivi l’assemblea de regidors de la Institució Joan Fuster i si no és possible, que s’impulsi l’assemblea de càrrecs electes dels Països Catalans, com a eina de relació estable entre càrrecs electes de tota la nació.  La moció fou aprovada sense cap vot contrari i amb tan sols l’abstenció de dues regidores de l’equip de govern.

Tanmateix també varem presentar dues mocions més de forma conjunta. Una en suport a la vaga indefinida i de les reivindicacions dels docents de les illes balears (aprovada per unanimitat) i una altra per l’aturada definitiva i desmantellament del projecte castor, en la qual nosaltres varem presentar-hi algunes esmenes, destacant-ne la petició de paralització immediata de l’activitat de les centrals nuclears de Vandellós i Ascó fins que no s’estabilitzi l’episodi sísmic i s’analitzi de forma rigorosa el risc que comporta. Precisament aquestes esmenes provocaren el rebuig de CIU que hi votà en contra, però tot i així la moció s’aprovà per majoria absoluta.

Respecte el torn de precs i preguntes, des de la CUP en primer lloc manifestàrem la nostra visió crítica per la participació notòria de Ferran Civil Arnabat (vicepresident 1r de la Diputació) al sopar de la Festa de la Verema, una persona que cobra un sou excessiu i immerescut per les tasques que fa i que a la vegada es troba imputat en 3 delictes de corrupció, a banda d’altres processos d’investigació oberts en referència a múltiples irregularitats en la seva gestió. Des de la CUP creiem que l’ajuntament no hauria de contribuir a mostrar una imatge de normalitat de qui esta imputat per diversos delictes de funció pública i considerem que tant la comissió organitzadora, així com la gent que treballa la terra i als cellers haurien de ser els veritables protagonistes de la Festa de la Verema.

Per acabar també vam preguntar sobre l'estudi de quotes a l'escola bressol, en què el govern no preveu tenir-lo llest per aquest curs i per un possible conveni amb la funerària Mèmora, doncs surten a la web i al programa de fira com a servei municipal, fet que l'alcalde va desmentir tot assegurant que es tractava d'un error.