Discurs de presentació de la CUP Artés

Volíem aprofitar un dia com avui, inicis d’any nou, per donar a conèixer al poble d’Artés que es respiren aires nous i que comencen coses noves, que en un poble com aquest si es tenen inquietuds i ganes de treballar sempre hi ha coses a fer independentment de la situació econòmica del país.

Avui presentem un nou partit polític al nostre municipi, la Candidatura d’Unitat Popular, la CUP, iniciada per gent que té inquietuds i ganes de treballar per la seva terra, amb l’esperança que tot i estar en temps difícils hi ha molt camí per recórrer, molt per millorar i molt per caminar per arribar al poble que volem.

En Cesk Freixas, un jove cantautor català d’última generació, explica a Abril de 1984, cançó del seu últim disc que escoltàvem anteriorment, que hi ha un grup de gent cada cop més ampli que vam néixer en el post franquisme, amb la transició feta i que mai no se’ns ha demanat l’opinió de moltes de les coses del món en que vivim que ja es donen per fetes. Avui, nosaltres, membres d’aquesta generació volem dir-vos que tenim ganes de participar i de decidir el nostre futur i el futur del poble i de valorar si és el poble que volem, així com la manera de millorar-lo. Nosaltres creiem que, ara, ens ha arribat l’hora.

Potser la gent ens veurà joves i més inexperts que el Damià Casas, el Josep Candàliga o la Ma Àngels Cruselles, i moltes de les persones que porten anys i panys treballant per aquest poble més o menys encertadament. També amb menys experiència, segur, segur que no portem a la nostra esquena les coses que han fet ells per Artés de moltes maneres diferents.

En som conscients, nosaltres però, a part de portar mig any treballant per iniciar aquest projecte polític, ens acompanyen una formació molt diversa d’estudis, i també molts anys de participació activa en entitats molt i molt diverses, i molt important, portem dins unes ganes immenses per seguir Construint un poble, ARTÉS.

Així doncs, podem dir sense recança que no som, ni volem ser, professionals de la política, però sabem el què volem:

Volem un poble actiu socialment parlant. Actualment ens trobem un poble adormit, amb moltes entitats, és veritat, però feixugues i cansades d’un model associatiu arcaic. Massa anys han passat de descrèdit i passotisme cap a elles. S'ha de fer reviure el teixit associatiu d'Artés. I que no ens enganyin això no és pas culpa dels diners.

Per aconseguir això ens cal augmentar la informació dels ciutadans i les entitats associatives. Ens cal dotar de mecanismes de gestió al teixit associatiu, d’aquesta manera afavorirem l’autoorganització popular.

Volem que els ciutadans i les entitats puguin decidir dia a dia el model de societat que volen. És a dir, apostem per una democràcia real. Ens cal una forma de governar basada en el reconeixement del paper central de la població en la política, mitjançant la tant anomenada però poc practicada participació ciutadana.

Actiu culturalment on la realitat de la cultura dels Països Catalans es noti en els diferents actes populars. El nostre independentisme s'ha de respirar en tots els racons. Anar fent veure a tothom que la independència és l'única via possible per ser nosaltres mateixos.

Cohesionat amb activitats municipals conjuntes que ens enriqueixin els uns i els altres.

Cal afavorir la relació entre associacions diferents. Reemprendre de veritat el projecte de la Cruïlla d’ Entitats. Amb les associacions, no sense elles.

Integrador, que acollir tant bé com sigui possible tant turistes com nous residents explicant les nostres característiques amb orgull i respecte. Els darrers anys Artés a crescut molt i hem de fer el màxim esforç possible d'integració per no perdre l'essència de poble. No volem que Artés esdevingui una ciutat dormitori, volem que tothom qui visqui al poble el senti seu i s’hi impliqui per fer-lo millor.

Cal que tots plegats ens sentim part activa d’aquestes quatre terres que compartim. Només sent-ne part activa aconseguirem consolidar un poble unit, alegre i combatiu.

Intergeneracional, on la gent que té molta experiència viscuda pugui transmetre-la i fer-la durar en la memòria del poble ara i en el futur. I on les noves generacions aportin també els seus coneixements a la col·lectivitat.

Sostenible, per aprendre a conviure amb la natura i el món que ens envolta sense causar-li desperfectes i així poder-ne gaudir durant molts anys. Fent petits o grans canvis però significatius dia a dia. L’Ajuntament, en aquest cas ha de ser exemple i ha de ser el primer a aplicar totes les polítiques de sostenibilitat que faran d’Artés un poble millor, més sostenible i més net.

Econòmicament, són temps molt difícils però cal que l'ajuntament s'impliqui i doni suport a totes aquelles iniciatives d'economia social i solidària que sorgeixin al poble ( cooperatives de treballadors, entitats d'inserció social, etc.) Donar suport a aquest tipus d'iniciatives vol dir donar suport a una manera democràtica d'entendre l'economia en què l'empresa no serveix només al benefici dels seus accionistes, sinó de la totalitat de la seva plantilla i de l'entorn en què desenvolupa les seves activitats. Posar-se el costat de totes aquelles persones que ho estant passant malament i buscar maneres per dinamitzar la seva reincorporació al mercat laboral (formació d'adults, reciclatge, etc.)

Com a CUP, a més a més apostem i orientem individualment i col·lectivament per un nou model de gestió de les finances en què la BANCA ÈTICA ha de ser un dels pals de paller.

Un tipus de banca que aplica principis socials i ambientals a les seves decisions econòmiques i que aposta per un model de societat diferent. En definitiva, des de la CUP volem posar l'economia d'una vegada per totes al servei de la majoria social: de la classe treballadora i les classes populars.

Amb aquest acte doncs, volem iniciar un llarg camí on les eleccions del 22 de maig és una de les primeres parades, però volem iniciar un llarg camí que ens porti a Artés a tenir un poble amb IDENTITAT, amb IDEALS i amb DINAMISME SOCIAL.

Aquest acte l’hem volgut fer aquí, el Casal Artesenc perquè creiem que és un emblema del passat, on la gent més gran recorda moltes de les coses que envolten aquest espai, on també les entitats d’Artés han viscut i conviscut durant molts i molts anys i on actualment es viu un present estancat i en decadència per moltes circumstàncies.

El Casal Artesenc ha viscut moments important i en un futur no molt llunyà s’ha de reactivar per mantenir viva l’essència d’Artés. Fent servir un dels primers lemes dels nostres companys de la CUP de Manresa aquí hem de FER GIRAR LA TRUITA.

El nostre partit s’està construint i per tant encara hem d’anar agafant postures i criteri en alguns aspectes, això ho sabem, el que també sabem és que en cap cas amagarem els nostres ideals com ja es pot veure en el logotip que porta l’estelada i com podeu veure en la pancarta que tenim penjada avui aquí.

De totes maneres la independència dels Països Catalans que defensem no ens priva de definir prioritats a nivell local. És precisament la feina del dia a dia, el treball des de baix de multitud de viles i ciutats, la que ens seguirà permetent teixir independència des de la base.

El nostre objectiu per tant passa per contribuir a generar un poble amb ESPERIT CRÍTIC, amb OPINIÓ i amb CRITERI, i amb voluntat de PARTICIPACIÓ, i per això ens fa falta informació i transparència, que en l’ajuntament actual brillen per la seva absència.

La CUP Artés ens presentem avui i aquest és l’inici d’un viatge que camina sense pressa però sense pausa per canviar la política municipal. Aquest és un projecte que ja fa temps es treballa de manera semblant en altres pobles i ciutats i el que jo com a portaveu no estic sol, som moltes les persones que estem treballat conjuntament i moltes les persones que hi han donat suport.

La CUP Artés amb l’ajuda de totes elles i de vosaltres portarem aires nous a la política municipal artesenca.

SALUT I CUP