La CUP pacta els pressupostos de l'ajuntament per l'any 2012

En el ple d'aquest mes de gener s'han aprovat els pressupostos municipals per aquest any 2012 gràcies al vot favorable de la CUP, que després de negociar amb l'equip de govern i pactar-ne algunes partides, n'ha permès la seva aprovació.

Donada la situació actual, és raonable pensar que els pressupostos del 2012 havien de ser ajustats. L’ajuntament no es troba en una situació econòmica problemàtica, ja que el deute és aproximadament d’1M€. Tot i així, des del 2005 i durant el mandat de CiU s'ha anat perdent progressivament el romanent, passant de més de 500.000€ als 150.000€ actuals. Això fa que no es puguin complir els deures de caixa tal i com marca la llei, i per no haver estat previsors, ara no es pot destinar part d’aquest romanent a sufragar les retallades que arriben per tot arreu. Amb aquests diners es podrien enfortir encara més les polítiques socials, d’ocupació, i de promoció econòmica, entre d’altres, així com, fer les inversions necessàries per Artés sense haver d’acollir-nos a préstecs que ens fan incrementar el deute.

Vistes aquestes circumstàncies, i sabent que estem a l’oposició, la CUP ha pactat els pressupostos del 2012, tot i no estar-hi d’acord en la seva totalitat, ens cal tenir sentit de responsabilitat i permetre'n la seva aprovació, no com va passar amb les ordenances, on no es van intentar buscar de manera prou ferma el consens per part de l’equip de govern. Amb unes altres ordenances que haguessin tingut en compte algunes de les propostes de la CUP, ara es disposaria més ingressos provinents en bona part dels que més tenen. Ara amb menys ingressos i un romanent molt baix, ens veiem obligats a pactar un pressupostos a la baixa.

Donades aquestes premisses valorem positivament diferents aspectes que s'han pactat per tal d'aprovar els pressupostos:

* En un moment de retallades hem proposat incrementar la dotació econòmica en acció social, ja que la idea de la CUP és ampliar el ventall d’ajuts no només a aquells col•lectius que estan en risc d’exclusió, com fins ara, sinó a moltes famílies que ho estan passant malament.

* S’ha aconseguit incrementar la partida de promoció econòmica per tal d’oferir formació i millorar la ocupabilitat dels aturats i aturades d’Artés, donat que la Generalitat deixa d’oferir-hi subvenció. També s’ha arribat al compromís de destinar part d’aquests diners al foment de l’emprenedoria, per tal d’incentivar la creació de noves empreses i reforçar el teixit econòmic actual.

* Arrel de l’estudi del PAES, realitzat darrerament, on es detallen alguns projectes d’estalvi energètic, hem cregut necessari que les properes inversions de l’Ajuntament segueixin aquesta premissa. Per tant proposem que al llarg del 2012 els servis tècnics valorin aquestes propostes per tal d’implementar-les en el pressupost del 2013. Lligat amb aquesta dinàmica hem considerat necessari incrementar la partida destinada a activitat de medi ambient, principalment per tal de sensibilitzar a la població respecte a l’estalvi energètic.

* Un altre punt assolit amb els presents pressupostos és crear un nova partida referent a la situació de l’habitatge a Artés. S’ha pactat destinar aquesta partida a realitzar un estudi a fons de la situació de l’habitatge. Un punt important a analitzar són els pisos buits a Artés, així com veure les famílies afectades per la crisi immobiliària. Aquest anàlisi previ ens permetrà en un futur proper començar a implantar polítiques d’habitatge que millorin la situació actual.

Entenem que hi ha molt poc marge en aquest pressupost i ha estat necessari reduir algunes partides de forma raonable com poden ser les festes, un estalvi sensat en diferents partides de manteniment, serveis de jardineria, materials i vestuaris, comunicacions telefòniques i honoraris tècnics, indemnitzacions dels grups polítics, servei de recollida d’escombraries i despeses en representació municipal, entre d’altres.
Per altra banda valorem negativament alguns dels aspectes que també formen part d'aquests pressupostos:

* No ens sembla adient augmentar l’endeutament, encara que no sigui en excés, ja que tot i que és cert, que tenim inversions del PUOSC provinents d’anys anteriors, cal ser raonables i valorar de nou les inversions per tal de realitzar les més necessàries per Artés.

* És necessari donar a conèixer que tot l’increment de l’IBI corresponent al “decret Rajoy” s’hagi de destinar a cobrir un mes les quotes de la Seguretat Social de tots els treballadors municipals. Aquesta càrrega s’arrossega des del 2010 i amb el pressupost del 2012 s’haurà de sufragar aquest deute.

* Hem acceptat la reducció del 15% de les subvencions a les diferents entitats del poble, entenent que la manera d’ajudar–les no només ha de ser econòmica. Defensem l’autogestió de les entitats, per això l’Ajuntament ha de facilitar i posar les eines necessàries per eliminar-ne la dependència econòmica. Des de la CUP hem proposat impulsar la Cruïlla com una de les vies per assolir aquest objectiu. D'altra banda s'ha pactat que es reservi la part corresponent del romanent del 2011 a la subvenció a les entitats que encara no s’ha fet efectiva.

* Partint que la Generalitat no ha pagat ni la subvenció del curs 2010-2011 de l’escola de música i bressol, des de l’Ajuntament cal d’una vegada per totes, veure la manera de reorganitzar les escoles i solucionar el problema, ja que sinó la gran despesa econòmica que suposen implica haver de retallar molts altres serveis igualment necessaris per Artés. Cal treballar el tema a fons i buscar solucions per a totes les parts. En aquest sentit i després de no aprovar l’increment de les taxes, l’acord que s’ha arribat amb les AMPES dels dos centres referent a l’aportació de material fungible és fins a final de curs. Per tant creiem necessari obrir aquestes partides perquè quan s’hagi resolt la problemàtica econòmica, es pugui des de l’Ajuntament seguir donant suport a les escoles i no sobrecarregar les AMPES.

En resum, tot i no estar d’acord en tot, creiem que en essència els pressupostos són acceptables i adients a la situació actual d’Artés, i per tant, la CUP hi ha donat suport.