La CUP s'absté i permet l'aprovació dels pressupostos municipals amb el vot de qualitat de l'alcalde

L’Ajuntament d’Artés ha arribat una vegada més l’hora de votar els pressupostos del proper any. Aquests han estat els nostres quarts pressupostos i des de la CUP cada any hem intentar plantejar-nos-els aprofitant l’experiència d’un any més dins d’aquesta institució.

Fent un breu repàs, els primers pressupostos els vam negociar en base a diferents partides. En els segons després de veure que les partides al llarg de l’any pujaven i baixaven al gust del consumidor, vam decidir presentar projectes concrets i demanar la creació d'una partida per poder-los dur a terme. El tercer any vam voler seguir la mateixa estratègia però hem vist que no tots els projectes presentats s’arriben a desenvolupar; sinó que depèn de l’interès de l’equip de govern, de les coses que es posen davant per altres interessos o situacions que passen al llarg de l’any. De fet hem vist com tant el projecte Respira, com l’estudi de municipalització del servei de l’aigua s’han anat posant a la cua, per manca de voluntat política o degut a que l’equip de govern no es va creure prou l’acord al que havíem arribat.

A més a més hem vist com les mocions aprovades en aquest ajuntament no són d’obligat compliment. Fins ara pensàvem que només passava amb les nostres però aquest any s'ha comprovat que les mocions substitutòries que es presenten des del propi equip de govern tampoc es compleixen, com per exemple en l'estudi de la remodelació del carrer Jardí. Per aquest motiu, des de l’assemblea de la CUP hem perdut la confiança en aquest equip de govern, i per això de cara als presents pressupostos, ens hem limitat a observar-los i intentar que tot allò aprovat en el passat s'acabi complint.

Des de la CUP ens hem plantejat les diferents opcions de vot i les seves conseqüències. Per tot el que exposem, votar a favor d'aquests pressupostos no hagués estat coherent. Fa temps que estem treballant per intentar capgirar la manera de fer política en aquest municipi. Fa temps que estem intentant tendir a la municipalització de serveis, a uns pressupostos participatius, a fer que les decisions municipals tinguin un abast més ampli que aquestes quatre parets. I fins el moment veiem que anàvem fent passetes endavant. Aquest any entenem que aquests pressupostos no fan cap pas més en la nostra direcció. Per això un vot afirmatiu seria acceptar que ja estem bé, i no és així, hi ha molt a transformar. D'altra banda, un vot negatiu, feia perdre l'augment de la plantilla de l'ajuntament i aquelles petites inversions necessàries, doncs sempre és millor tenir els comptes actualitzats.

Evidentment, cada partit polític tindrà unes prioritats a l'hora d'invertir però les obres fetes durant aquests 4 anys, han estat funcionals i no de façana. Obres que ajuden a la mobilitat dels artesencs i artesenques, obres que faciliten la bona organització interna o obres obligatòries i que en el fons ens fa vergonya que s’hagin de realitzar. Algun dia haurem de demanar responsabilitats en les obres de la Sala 2 de Gener, on tot i que cada any s’han de fer noves inversions (fins a un total de 2,5 M€), encara no hem aconseguit que no hi hagi goteres, i que s'hi pugui estar calent.

Per tant, després de tot plegat i d'aconseguir el compromís signat de donar compliment als compromisos i mocions aprovades i que encara resten pendents d'aquesta legislatura (com ara el projecte Respira, els corriols, la reclamació de l'IBI a l'església, les sancions als bancs pels pisos buits, l'estudi de la remunicipalització de l'aigua, els horts socials i el carrer jardí); vam decidir que ens abstindrem en aquests pressuposts.

Artés, 18 de desembre de 2014