La decisió de la CUP Artés

En aquests dies posteriors a la investidura de l'alcalde del nostre poble, és hora de fer valoracions. Abans però volem agrair el suport que vam rebre a les urnes. Un suport que hem gestionat i gestionarem de forma exigent i responsable.

Ja des del primer dia vam dir que ens importava el com funcionaria l’Ajuntament i el què s’hi duria a terme, no pas amb qui. Amb aquestes premisses ens vam presentar davant dels altres grups polítics, però des de bon principi, ens va quedar clar que teníem dues úniques opcions: donar suport a CiU o bé entrar a formar part d’un govern tripartit, amb el Grup Unitari (ERC) i Progrés per Artés (PSC), ja que era la única opció que aquests dos últims grups contemplaven. Així, l’opció que nosaltres vèiem més factible, la d’entrar a governar amb GUA amb una majoria simple (amb el suport puntual de Progrés), es va fer inviable degut als lligams que hi ha entre aquests dos partits.

Per tal d’arribar a un acord de govern vam elaborar la nostra proposta de funcionament del Consistori; una proposta basada en la participació directa de la ciutadania en la política municipal i un segon document amb el programa polític. Només amb la primera proposta en mà ja es va veure la impossibilitat per arribar a un acord amb CiU, deixant de banda, doncs, aquesta opció.

Per l'altra banda, s'iniciaren unes dures negociacions amb GUA i Progrés, arribant a molts acords però també a desacords importants. A la fi, els diferents punts de vista a l’hora d’entendre el funcionament de l’ajuntament, així com la negativa a acceptar alguna de les propostes que vam declarar com a irrenunciables, va fer que, primer Progrés i després el GUA, s'aixequessin de la taula de negociacions per arribar a un acord de govern, malgrat els molts punts en comú. Així doncs les negociacions es van trencar perquè no es va arribar a uns mínims que consideràvem bàsics per tal de poder mantenir un govern estable i que per altra banda veiem lícits d’incorporar al projecte de govern al ser, la CUP, la força d’esquerres més votada.

Però això no és tot, doncs un cop trencades les negociacions, GUA i Progrés anunciaven públicament i de forma unilateral el vot favorable al nostre candidat a l’alcaldia. D’aquesta manera, o governàvem en solitari o facilitàvem la investidura del candidat de CiU. Durant una llarga assemblea, es va debatre la possibilitat de governar Artés amb només 3 regidors, una decisió de valentia política però també d’irresponsabilitat democràtica. El seny es va acabar imposant, prenent la decisió d’abstenir-nos al ple d’investidura, facilitant així la investidura de l’alcaldable de CiU. Un cop coneguda la nostra postura, Progrés va moure fils per evitar que CiU accedís a l’alcaldia tot informant-nos que el seu vot investiria en Josep Candàliga (GUA).  Això obria un nou escenari polític que GUA havia desestimat en diferents ocasions.

Un acord matinal entre els tres alcaldables (CUP, GUA, Progrés), ratificat posteriorment en Assemblea General de la CUP, va conduir a que la nostra candidatura investís a Josep Candàliga (GUA) com a alcalde, però mantenint-nos a la oposició.  Una decisió discutible però coherent amb la idea que la CUP no es presentava per escalfar la cadira i que per construir el projecte de poble en el que creiem era necessari un canvi de govern, sobretot pensant en el futur més pròxim. Així treballarem sense contradiccions des d’una oposició que serà molt constructiva i que facilitarà l’estabilitat del govern per salvaguardar el nostre bé més preuat: el poble i la seva gent.

CUP Artés, a 16 de juny de 2011