Sobre els patis oberts a Artés

Com potser ja sabeu, des del passat 21 de desembre, els artesencs i artesenques gaudim d’un espai municipal més, doncs podem fer ús del pati de l’escola Dr. Ferrer en horari no lectiu.

A la CUP Artés, la notícia ens alegra, però no el suficient. Aquesta iniciativa s’ha pogut dur a terme gràcies a la moció que el nostre grup va presentar al ple municipal del 20 de desembre de 2012. La moció es va aprovar amb els nostres vots i els del grup de CiU. El compliment de la moció, però, arriba amb molt endarreriment (més de dos anys) i amb moltes mancances. Per això aprofitem aquest espai que l'Artesenc ens cedeix per fer-vos cinc cèntims de l’evolució dels fets, i la nostra valoració dels mateixos.

Un cop aprovada la moció, a principis del 2013 es va a començar a treballar el tema tot creant un grup de treball municipal amb la participació de tots els partits amb representació municipal amb la idea d'obrir el pati de l’escola Dr. Ferrer el més aviat possible, i preferentment, durant els caps de setmana. Allà, es va comprovar que l’assegurança de l’Ajuntament cobriria els desperfectes que es poguessin ocasionar a l’escola, i per tant, la Policia Local només s’encarregaria d’obrir i tancar l’espai, doncs la vigilància de l'espai durant les hores d'obertura no era estrictament necessària. A més a més, es va acordar que en cas de necessitat, la neteja de l’espai la faria la conserge el dilluns, just abans d’obrir l’escola, sense haver de generar hores extres. Amb tots aquests serrells lligats vam decidir obrir el pati després de Setmana Santa (mitjans de març). Només faltava negociar amb el Consell Escolar quin seria l’horari d’obertura.

La nostra proposta era adequar l’obertura del pati a l’horari solar, variant al llarg de l’any, per evitar l’ús de la llum artificial. Però la moció aprovada al ple dictava que la decisió havia de ser consensuada per tots els agents implicats. La reunió amb l’escola es va retardar fins al juny i allà vam comprovar que els representants del Consell Escolar (equip directiu i AMPA) a part de molts dubtes, ja tenien un posicionament contrari clar. El grup de treball ens vam seguir reunint per intentar trobar solucions als inconvenients que ens havia traslladat l’escola. Vam redactar una proposta de projecte, on es definia un horari d’obertura d’hivern de 9 del matí a les 5 de la tarda, i a l’estiu de 9 del matí a 9 del vespre. També vam posposar la data d’obertura fins el 20 d’agost. Després de moltes negociacions amb el Consell Escolar, es va arribar a un consens amb l’horari d’obertura i la data, aconseguint que el pati de l’escola Dr. Ferrer s’obrís els dissabtes de tres a cinc de la tarda.

Ens podem imaginar que per l’equip de govern de l’Ajuntament és difícil complir una moció que no es creu. També som conscients que, com qualsevol cosa que comporti un canvi, el Consell Escolar hi tingui certes reticències. Però ens ha sobtat la gran quantitat de problemes que s'han interposat a la proposta. Una proposta que no hem inventat nosaltres, que es porta a terme a altres indrets i que fins i tot la Diputació promociona. A més a més ens hem trobat amb una gran manca de ganes de posar-hi solucions. La finalitat de la moció és ampliar l’ús i optimitzar espais públics municipals, és a dir, bàsicament, que més gent pugui fer ús del pati de l’escola, i durant més temps, només això. També és evident que el què volem és que això es pugui fer sense cap molèstia per a l’escola, i el que hem d’aconseguir, entre totes les parts involucrades (Ajuntament, Escola, AMPA i usuaris) és que això es compleixi.

No entenem doncs que, després d’arribar a un acord per obrir el pati en horari no lectiu, es faci només durant dues ridícules hores. Els inconvenients que es puguin trobar seran els mateixos que per obrir 12 hores diàries. Per això, ara es proposarà al Consell Escolar ampliar l’horari d’obertura de cara a la primavera, ja que per a nosaltres és evident que el motiu de que al febrer encara ningú hagi fet ús del pati, no és cap altre que l’oferta horària ha sigut ínfima. Només podem desitjar que s’obri durant més hores, i que entre totes aconseguim que es faci un bon ús d’aquest espai.

Ja per acabar, només informar de que el grup de treball municipal també està negociant amb l’escola Vedruna d’Artés perque també es pugui fer ús del seu pati. L'objectiu és que aquest pati de titularitat privada es pogués utilitzar sota reserva. Així que continuarem intentant ampliar els espais per a que, els i les artesenques puguem gaudir-los lliurement, sempre respectant les normatives d’usos.

CUP Artés