Per una nova cultura en la gestió dels residus

Posicionament de la CUP vers l’inici de la recollida selectiva Porta a Porta:

Avui és 1 de juliol, segurament no és la millor data per començar la recollida de residus porta a porta (PaP), però és la data amb què ens hem trobat després d’intentar buscar consensos infructuosos i d’un procés de concessió del servei més llarg del que ens hagués agradat. Anem tard, sí, però no d’uns mesos, sinó d’anys. Des de l’any 2000 més de 100 pobles de tot el principat s’han passat al PaP; i han passat de reciclar el 30% del total de residus al 70%, com a mínim. Així doncs, què esperàvem?

Des de la CUP sempre hem defensat una relació més amigable i responsable amb el medi natural.  Ja en campanya electoral dèiem que calia reduir la nostra empremta ecològica i això quedava plasmat i ben remarcat en el programa electoral (incrementar la quantitat de residus reciclats mitjançant el sistema de recollida PaP per assolir quotes que superin el 30% actual). Ser més respectuosos amb el medi natural passa, obligatòriament, per responsabilitzar-nos dels residus que generem.  Contaminar no és gratis i cal dir-ho amb la veu ben clara. El model actual de recollida (el que cadascú, lliurement, diposita els residus al contenidor que toca) és un model infuncional; per no dir obsolet i caducat.

Defensem fermament un canvi de paradigma amb la relació amb el medi natural i, els residus i la seva gestió, n’esdevenen el pal de paller.  Ens agradaria, i molt, que la recollida de residus optativa oferís uns resultats notables de reciclatge, però la realitat sembla decantar-se cap a l’altre cantó. Obtenim un Insuficient en reciclatge (aproximadament un 3 en un examen de 10).  Algú  pot considerar aquesta tendència com a  puntual, menor, sense importància, trivial o secundària... Per a la CUP, no ho és.

La recollida selectiva PaP considera el reciclatge com una obligació i aconsegueix resultats de com a mínim el 70% (mantenint la taxa als nivells actuals).  A part contribueix a mantenir un poble més net, amb recuperació d’espais públics, corresponsable amb els residus generats i globalment, més agradable.  És cert que aquest canvi que ha començat avui comportarà canvis a les famílies, especialment a la immensa majoria que no recicla, però entre tots hem de ser proactius, ajudant a qui més li pugui costar i explicant tantes vegades com calgui com i perquè cal reciclar.

Segurament els tempos i el procés informatiu previ a la implantació no han estat perfectes. Cal fer i farem la crítica i l'autocrítica que pertoca, però ara cal que, políticament, remem tots en la mateixa direcció, perquè els residus no tenen color polític. Així doncs, endavant i paciència.  El canvi de paradigma, avui,  és necessari i d’aquí a uns mesos, el voldrem  irrenunciable.

Artés, 1 de juliol de 2014