Una oportunitat perduda

Al passat ple es van votar els dies festius locals de l'any vinent que tornaran sent el dilluns i dimarts de festa major tot i el nostre vot en contra. Una oportunitat perduda. En l'any del centenari de la Revolta dels Burots, declarar el 2 de gener de 2017 excepcionalment com a festiu hagués servit per dignificar els nostres avantpassats

El simbolisme d’un dia festiu no deixa de ser una oportunitat de fer poble, o de donar a conèixer les arrels d’un poble. Amb la proposta de seguir tenint els dos dies festius per la festa major i prou seguim optant únicament per l’opció de fer poble. Tindrem 4 dies festius de festa major per tal de que la gent es quedi i gaudeixi d’una festa creada i celebrada col·lectivament,

Des de la CUP hem votat en contra d'aquesta proposta perquè enteníem que podíem haver decidit que, per un any féssim poble, però que a més a més, hi ressaltéssim i homenatgéssim uns fets històrics i a uns avantpassats. Ressaltar i homenatjar els fets i la gent que va fer la revolta dels burots no ho fem des de fa 4 dies; fa temps que des de l’ARA s’intenta donar a conèixer a la població la importància d’aquests fets. Fa temps que es va proposar que la sala gran de cal Sitjes fos anomenada Sala DOS de GENER. Des de la CUP i agafant com a referent aquesta feina feta, el desembre de 2015 vam presentar una moció per a la commemoració del centenari de la Revolta proposant la creació de la comissió popular, la creació d’una partida i el fet d’engegar un procés participatiu per decidir si el dia 2 de gener de 2017 hauria de ser festiu o no.

Possiblement ens direu que s’ha fet tot menys el procés participatiu. Nosaltres vam creure i seguim creient en les comissions obertes i populars. Vam creure i seguim creient que tal i com va valorar la comissió no era òptim la realització d’una consulta pels tempos en que anàvem i per la manca d’informació de la població. Fins i tot vam creure i creiem que no s’havia de posar per davant de la història del municipi els interessos individuals o de cap col·lectiu o de fer-los confrontar.

Perquè al nostre entendre decidir que el 2 de gener de 2017 fos festiu era honorar la història i al mateix moment crear vincles, crear coneixement col·lectiu, i per tant era crear sentiment de pertinença. Fer poble. Per tant teníem la oportunitat de fer el que els comerciants anomenen un 2x1.

El que si tenim clar és que encara n’hem d’aprendre molt per tenir una democràcia realment participativa. De moment seguim utilitzant la nostra democràcia representativa quan ens interessa.
I aquí és on l’hem errat totes. No hem delimitat les pautes de les comissions abans de jugar. O si més no, no les vam escriure i per tant les paraules se les emporta el vent. Dit això, des de la CUP seguirem treballant en coses molt clares, en crear sentiment de poble i animar, dinamitzar i participar en comissions com la de festa major (intentant que la gent no marxi) i la de la Revolta dels Burots (intentant transmetre la història del nostre municipi).

Seguirem treballant per crear dinàmiques de democràcia participativa reals, on les comissions tinguin poder de decisió real. Seguirem treballant també amb totes les entitats, empreses i comerços per fer un Centenari de la Revolta dels Burots a l’alçada que es mereix. I finalment, seguirem buscant vies per fer que el dia 2 de gener sigui voluntàriament festiu.

Decidir que el 2 de gener de 2017 fos festiu era honorar la història i al mateix moment crear vincles, crear coneixement col·lectiu, i per tant era crear sentiment de pertinença. Fer poble.